Saturday, June 20, 2009

Ais krim susu kambing jadi rebutan

SERDANG 14 Ogos - Ramai orang enggan meminum susu kambing segar kerana baunya yang sedikit hamis walaupun mengandungi pelbagai khasiat untuk menjana kesihatan tubuh badan.

Sehubungan itu, sebuah syarikat penternakan, U Keng Farming Sdn. Bhd. (U Keng) memperkenalkan ais krim susu kambing bagi mendorong masyarakat memanfaatkan khasiatnya.

Eksekutif Pemasaran U Keng, Badri Kasnon berkata, ais krim tersebut telah berjaya menghakis stigma masyarakat terhadap susu kambing malah kanak-kanak turut menggemarinya.

Pada masa ini ujarnya, ais krim susu kambing itu belum dikomersialkan dan hanya boleh diperoleh secara eksklusif di ruang pameran syarikat itu di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2008.

"Jualan kami di MAHA 2008 agak menggalakkan malah ada antara mereka yang telah mencuba ais krim susu kambing datang semula ke gerai kami untuk membelinya.

"Sambutan sebegini menunjukkan masyarakat meminati susu kambing, cuma produk itu perlu dipelbagaikan untuk menepati cita rasa mereka," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Badri berkata, pihaknya menggunakan susu kambing baka Jamnapari yang dicampur dengan santan untuk membuat ais krim tersebut.

Katanya, rasa dan khasiat susu kambing masih dikekalkan cuma ia tidak berbau hamis.

"Inilah ais krim yang paling sihat untuk dimakan setiap hari oleh seisi keluarga.

"Insya-Allah dalam masa terdekat ia akan dikomersialkan di pasaran tempatan oleh sebuah syarikat terkenal dalam industri makanan negara," katanya.

Blog's Administrator

Pilihan Anda
Name:
Email Address:
Sila Masukkan Komen Anda

create web form

My Blog List